Inbound Marketing

inboundOndernemend Veenendaal heeft inbound marketingactiviteiten opgestart, met als doel het positioneren van Veenendaal als beste vestigingslocatie voor ICT bedrijven. Inbound marketing is een marketingfilosofie die steeds meer aan terrein begint te winnen. In de traditionele outbound Marketing staat het push mechanisme centraal, terwijl inbound marketing juist gebruik maakt van de pullstrategie. De kernactiviteiten binnen inbound marketing zijn:

 

  • Het creëren van waardevolle en opmerkelijke content
  • Het delen van deze kennis via internet en social media
  • Creëren en delen op basis van de juiste zoekwoorden (zoekmachine-optimalisatie)
  • Het aangaan van interactie met bezoekers, leads en klanten

(bron: www.one4marketing.nl)   Voordat een willekeurig persoon uiteindelijk besluit zijn bedrijf te vestigen in Veenendaal, is er dus een aantal stadia dat doorlopen moet worden. In het eerste stadium is de persoon een bezoeker van de website. Een persoon wordt vervolgens een lead wanneer deze zijn of haar gegevens heeft achter gelaten op de website, bijvoorbeeld een naam en emailadres. Een lead wordt daarna gezien als een qualified lead, wanneer deze de juiste eigenschappen heeft (zoals budget, autoriteit, behoefte en juiste timing) en een bepaalde hoeveelheid interesse heeft getoond om redelijkerwijs aan te nemen dat hij/zij een oriënterend gesprek op prijs zal stellen. Pas op dat moment wordt actief persoonlijk contact opgenomen met de geïnteresseerde ICT-ondernemer, op basis van de uitgangspunten:

  • Eerst goede marketing, daarna sales
  • Geen koude, maar warme acquisitie
  • Geen schot hagel, maar gericht mikken

Promotie Veenendaal is initiatiefnemer van deze marketingactiviteiten en richt zich zo op

  • Het positioneren van Veenendaal als uitstekende vestigingsplaats voor ICT bedrijven
  • Het aantrekken van nieuwe ondernemingen naar de gemeente

Op www.ondernemendveenendaal.nl zijn inmiddels diverse blogs geplaatst, onder meer van

  • Isaac Burger (TWS Media)
  • Sanne Meurs (‘Sanne in ICT-land’)
  • Jan van Manen (Gemeente Veenendaal)

Daarnaast worden verschillende E-books gepubliceerd, onder meer over snel internet, vestigingsfactoren voor ICT-bedrijven en samenwerking met concullega’s. Binnenkort volgen ook cases en online scans waarmee ICT-ondernemers hun voordeel kunnen doen. Het project wordt uitgevoerd onder de paraplu van Ondernemend Veenendaal. Belangrijke samenwerkingspartners zijn de Gemeente Veenendaal en ICT Valley.

Share Button